mandag den 13. oktober 2014

Reima flyverdragt

Igen i år har vi fået lov at teste en af Reimas flyverdragter. Sidste år var vi super tilfredse, og igen i år er vi bestemt ikke skuffede. Reima fylder i år 70 år, og udtaler selv:

”Vi kan se tilbage på en lang historie med flere historiske milepæle – Anden Verdenskrig og Sovjetunionens fald – milepæle der i høj grad har været medvirkende til at forme det Reima, vi kender i dag. Uden hårde tider og dertilhørende udfordringer er det ikke sikkert, at vi i dag kunne repræsentere en virksomhed, der fokuserer 110 procent på funktionsdygtigt tøj til børn”

August havde et enkelt krav til dette års flyverdragt; der skulle være snefang i ærmerne. Han havde engang en jakke med det, og elskede det. Så vi gik flyverdragterne igennem, og den model vi valgte er helt perfekt til vores dreng. Den er nemlig god til aktive børn og også perfekt til skiferier, da der bl.a. er seler og liftkortlomme.

 
Den model August har fået hedder: Reimatec®-flyverdragt Reach, og vi er især vilde med disse detaljer:

  • Alle sømme er tapede
  • Aftagelig og justerbar hætte
  • Lynlåslommer og lomme til liftkort på ærmet
  • Indvendige seler
  • Lycra-manchetter
  • Snefang og forstærkninger i buksebenene


  • Vi er også vilde med, at flyverdragten sidder nært uden at være stram. Det giver et pænere look synes jeg og alligevel kan han bevæge sig frit.

     
    Herunder får I en tidsliniehistorie. Ordene herunder er ikke mine egne, men jeg er selv vild med sådan noget, måske I andre også har lyst at læse med, om 70 års historie!

    1930erne
    1939 blev ikke kun året, hvor Anden Verdenskrig tog sin begyndelse. Det blev også begyndelsen på Reima. Helt præcist tog Reimas historie sin begyndelse i firmaet Pallo Paita A/S, der producerede herreskjorter i Finland. Fabrikken lå i hovedstaden Helsinki, hvorfra den dog blev flyttet ved krigens begyndelse i 1939 til en lille landsby kaldet Kankaanpää. Her fremstillede man snedragter og skjorter til den finske hær.

    1940erne
    I 1942 flyttede Pallo Paita tilbage til den finske hovedstad. Mange dygtige medarbejdere blev dog tilbage i Kankaanpää og blev derfor ansat i det, der i dag hedder Reima. Man besluttede i Kankaanpää at begynde produktion af arbejdstøj til kvinder. Snedragter fra den finske hær samt overskudstelte fra den amerikanske hær blev brugt som råmateriale. I 1944 stod en ny fabrik med navnet Kankama A/S klar til at blive indviet, hvorfor det er året, der tæller som Reimas officielle fødselsår. Kun kort tid efter den nye fabriksåbning blev børnetøj, udendørsbeklædning samt sportstøj fokuspunkterne i virksomhedens sortiment.

    1950erne
    I efterkrigstiden fik tøjproducenten sit nuværende navn Reima og virksomheden fortsatte sit arbejde med at producere førsteklasses tøj i nye materialer, der samtidig var prisgunstigt. Endvidere bød dette årti på introduktion af Tv’et, hvor Reima var blandt de første annoncører med tv-reklamer, der viste hvor slidstærkt, deres tøj var. Overordnet set var 50erne en tid med højt humør og en stigende økonomi.

    1960erne
    Med hjælp fra 50ernes fokus på reklame og professionel imageopbygning bød 1960erne på ekspansion. Heriblandt steg eksporten til Sovjetunionen samt udviklingen af nye materialer fortsatte. I slutningen af årtiet beskæftigede Reima over 800 medarbejdere fordelt på tre forskellige fabrikker.

    1970erne
    Foruden en ny fabrik var fokus i 70erne rettet mod medarbejdernes ve og vel samt deres sociale liv omkring fabrikken. Derfor var Reima især aktiv i diverse sportsgrene samt skikonkurrencer som blev arrangeret for børn. Virksomheden byggede sågar sin egen dagsinstitution og et boligområde til de ansatte, der blev kaldt ’Reimankallio’ og som lå lige ved siden af fabrikken. Levestandarden steg og masseproduktion betød en hurtigere produktionsgang, hvilket til tider førte til dårlig syning og skødesløst arbejde – en tendens Reima ville bekæmpe. I bestræbelsen på at differentiere sig fra konkurrerende brands, blev der fokuseret på marketing.

    1980erne
    Reimas fjerde fabrik blev grundlagt i Ivalo, Lapland. Eksporten til Sovjetunionen blomstrede og hjalp virksomheden til at vokse. 80erne blev ligeledes årtiet, hvor de første forhandlinger om at flytte produktionen til lande med lavere produktionsomkostninger blev indledt. Tempoet i moden blev hurtigere i dette årti, mærkevarer blev et statussymbol og logoer skulle i høj grad være synlige på tøjet – den udvikling fulgte Reima.

    1990erne
    Efter faldet af Sovjetunionen i starten af 90erne var Reima, ligesom mange andre virksomheder, på randen af konkurs, hvorfor ejerne skiftede hænder og Reima-Tutta Oy blev dannet. I 1996 så virksomhedens første hjemmeside dagens lys. Foruden et fokus på børnetøj blev voksentøj til bestemte sportsgrene et stort marked specielt i USA. Dog viste Reimas mest dyrebare opfindelse sig at være et vandtæt, åndbart materiale, kaldet Reimatec, der blev lanceret i 1995. Med Reimatec startede rejsen mod konceptet om ”fra inderst til yderst” beklædning. Et koncept der ligeledes kendetegner Reima i dag.

    00erne
    00erne blev ikke kun begyndelsen på et nyt århundrede. Det blev også begyndelsen på en ny æra for Reima. De igangsatte et forskningsprojekt med fokus på intelligent tøj og bærbar teknologi. Det resulterede bl.a. i et bælte til mobiltelefoner, der tillod brug af telefonen selv med vanter på. De mange mærker og produktlinjer, som Reima havde opbygget på dette tidspunkt, blev dog for svære at håndtere, hvorfor virksomheden besluttede at skære helt ind til benet og fokusere på kerneforretningen, børnetøj. Resultaterne heraf var forbløffende og Reimas vækst accelererede trods global recession.

    0010erne
    I dag har Reima stadig fokus på kerneforretningen, børnetøj. Men øjnene er ligeledes rettet mod internationale markeder, hvorfor virksomheden i dag har åbnet salgskontorer i flere lande samt er til stede på internationale messer fx i Beijing. Forbrugernes meninger og bedømmelser er alfa omega for Reimas udvikling og derfor satser de stort på forbrugerdrevne testpatruljer i adskillige lande for hele tiden at optimere kvaliteten af det funktionsdygtige tøj. 00erne er naturligvis også årtiet, hvor Reimas webshop blev født. Og så er 00erne årtiet, hvor den finske virksomhed kan kigge tilbage på 70 begivenhedsrige år, der alle har bidraget til den virksomhed, der kan fejre jubilæum i 2014.

    Ingen kommentarer:

    Send en kommentar

    Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

    Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...