mandag den 7. april 2014

En stjerne er født

Torsdag den 20. marts kl. 8.10 var jeg nok det lykkeligste menneske. Lillebror var klar til at komme ud til os, og vi skulle være en familie på 4. Jeg skulle sættes i gang, og det hele var spændende og fyldt med smil. Vi havde glædet os så meget alle tre til lillebror skulle komme.

Men hele vores verden gik itu præcis 17 timer senere. Det er umenneskeligt, og jeg kan slet ikke begribe, det skulle gå sådan, men vores lille dreng døde kort efter han blev født.

Han var velskabt; 50 cm. og 3100 gram. Han var ualmindelig fin og smuk og lignede August på en prik, da han blev født. De prøvede forgæves at genoplive ham i 32 minutter, og da de første tyve min. var gået, blev han døbt. Vi havde ikke talt navnet færdigt, men August havde hele tiden sagt, at han skulle hedde Villads. Så sådan blev det.

Vi brugte weekenden på, at samle alle de minder vi kunne med Villads, samtidig med at vi skulle forholde os til alt muligt praktisk. Bl.a. om han skulle obduceres. Beslutningen blev, at det skulle han, for hvad var der dog gået galt. Han var helt perfekt at se på. Kunne han ikke klare at blive født? Var det navlesnoren, som var to gange stramt omkring hans lille hals, men som ingen mærker havde efterladt? Hvad var der sket med vores lille dreng?

Mandag blev han obduceret, og det viste sig med det samme, hvad dødsårsagen var. Villads havde et hul i mellemgulvet, der betød, at hans lunger ikke kunne folde sig ud. Dvs. han kun kunne leve inde i mig. Det er meget svært at opdage, om end ikke umuligt, og jeg kan ikke lade være at tænke, at hvordan kunne de overse det, når nu jeg blev scannet hver 3. uge hele graviditeten? Det føles nærmest som tortur, at jeg skulle gå hele vejen. Gå i 9 fulde månederleve inde i mig. Han blev levende født, men stoppede kort efter med at trække vejret, det var simpelthen ikke muligt for ham. Piger, han var så smuk. 3100 g. og 50 cm lang, og så lignede han sig storebror på en prik. Åhhh det er ikke til at bære, at jeg ikke kunne få ham med hjem - han var så fin og dejlig og blød. På en måde, så vil jeg gerne være et stort menneske, og nyde alle jeres dejlige babyer, når de kommer, men på den anden side, så kan jeg slet ikke rumme det. Jeg bliver nok nødt til at melde mig ud af denne gruppe, åh det gør mig så ked af det, for jeg kunne bare mærke, vi kunne få det så sjovt sammen. Måske en dag jeg igen kan komme ind i varmen, måske en dag jeg får en lille baby i mine arme igen, og så kan vi måske ses. TAK for nogle fantastiske uger sammen piger, og må I alle have held og lykke med jeres små babyer - I bliver alle fantastiske mødre. Kærlige hilsner herfra og gang på gang få af vide at alt var perfekt med min lille dreng. Gå igennem 12 timers fødsel. Få min guldklump op på maven, for så et øjeblik efter at se en hel flok læger stå og give hjertemassage, ilt og adrenalin. Til ingen verdens nytte.

Min lille engledreng, som var så ualmindelig smuk og sød <3 td="">

Villads kunne kun leve inde i mig, og det gjorde han i bedste velgående. Han sparkede, hikkede, bevægede sig med bedste velbehag. Lige til det sidste kunne jeg mærke ham i min mave. Ja vi hørte ham endda hikke så sent som en time før han blev født. Men leve, det ville han aldrig kunne, og det gør så ualmindelig ondt.

Fredag – præcis en uge efter, begravede vi ham. Det var smukt, meget rørende og fuldstændig forfærdeligt på én og samme tid. Ved min side sad min store dreng. Tapper som en soldat holdt han mig i hånden og sad helt tæt. Åh hvor gør det ondt, han blev storebror, men nåede aldrig at lære lillebror at kende. Han har været så meget igennem den dreng, og ærlig talt, hvordan skal vi få lappet vores tre hjerter sammen.

Nu er det allerede over to uger siden - to uger…! Dagene er fløjet af sted, selvom alt foregår i slowmotion. Hvert sekund savner jeg Villads. Ser på min mave og tænker på de små spark. De mangler, Villads mangler. Vores lille familie blev til fire, men kun for en kort stund. Nu er vi igen tre, tre som skal finde ud af ikke at være fire. Jeg ved ikke hvordan vi finder ud af det, men jeg håber, at tiden lærer os det.

Et er sikkert; den dag, den 21. marts kl. 00.57 der blev en stjerne født. Han vil for altid mangle, være savnet og mit hjerte vil altid være revet over. Nuvel det skal nok hele, men arret vil altid være der.

***
Får mange lykønskninger, som jo desværre ikke er af ond mening, men jeg kan mærke, at jeg bliver nødt til at få fortalt jer, hvad der skete. En gang på et senere tidspunkt, kan det være der kommer et mere uddybende indlæg, men for nu, er det her det, jeg magter.

43 kommentarer:

  1. Er rørt til tåre... Sender de varmeste tanker til jer alle.

    SvarSlet
  2. Det gør mig virkelig ondt - tanker og knuz

    SvarSlet
  3. Kæreste Mia
    Sidder her med tåre ned af kinderne efter at have læst din beretning, Det gør mig usigeligt ondt at høre- ingen mennesker burde nogen sinde gå det igennem i gør.
    Jeg har på mange måder været omkring det samme som jer ,og føler med jer helt ind i hjertet. Sender jer de varmeste tanker og bedste ønsker for tiden frem til i gen at smile.
    kh. Rikke

    SvarSlet
  4. Er så ked på jeres vegne.

    SvarSlet
  5. Kære Mia
    hvor gør det ondt at læse, mine tårer triller for og med jer.
    Samtidig synes jeg, at du er sej, når du kan sætte dig ned og skrive denne post til os, der følger med her på sidelinien.
    Et dejligt billede af jeres smukke englebarn.
    knus og varme tanker herfra

    SvarSlet
  6. PUHA MIA... Det er jo enhver mors rædsel. Men sikke fine billeder i har taget. En lille engel som ligger og drømmer. Der triller lige en tåre ned ad min kind for Villads. Håber jeres familie heler og i en dag må komme til at opleve August som storebror igen. Men hvor er du tapper og stærk at du allerede nu kan dele dette med andre.

    SvarSlet
  7. Åh Mia
    Hvor er livet dog uretfærdigt!
    Mine tanker går til dig og din lille familie, som har været så ufatteligt meget igennem..
    Kram herfra

    SvarSlet
  8. Kære Mia og familie. Det gør mig så usigeligt ondt at I ikke får lov til at lære lille smukke Villads at kende og at I som familie skal gennemleve det i gennemlever nu... Det er så forkert, og August der glædede sig sådan til at blive storebror og så bliver verden vendt på hovedet.. Jeg mangler ord, men sender kram og min største medfølelse.. Håber at i finder støtte i det mareridt i står midt I. Knus og tanker Mette

    SvarSlet
  9. Tårene trille ned af kinderne. Jeg er så frygtelig ked af det på jeres vegne. Så smuk en lille engel der blev taget fra jer - det er så forkert! Jeg sender jeg alle tre en masse kram og kærlige tanker. De kærligste hilsner Kathrine

    SvarSlet
  10. Hvor gør det mig ubeskrivelig ondt at læse dette indlæg. Jeg føler virkelig ikke at nogen har fortjent at skulle igennem så meget lykke i 9 måneder for derefter at slutte det på denne måde. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal skrive for at kunne træste, men jeg sender en masse kram og tanker til dig og din lille familie.

    SvarSlet
  11. Det gør mig så ondt, Mia. Mange tanker.

    SvarSlet
  12. Jeg kender dig ikke, men hold op, hvor det gør mig ondt. Jeg håber at tiden kan hjælpe jer alle tre til at læges, og finde jeres fred med situationen og glædes over de minder I fik samlet.
    Kærligst fra Mette..

    SvarSlet
  13. Det må være ubærligt - Tænk at I også skal finde kræfterne til at være forældre for August.
    Sender jer en masse god energi og varme tanker!

    SvarSlet
  14. Stakkels jer :-( jeg kan slet ikke i min vildeste fantasi forestille mig, hvordan det er at gå igennem det I går igennem nu. Men jeg ønsker jer alt mulig godt ovenpå denne omgang ♥

    SvarSlet
  15. Hvor gør det mig ondt at høre!! Jeg kender ikke dig og din familie. Men har jo fulgt jer her på bloggen. Jeg sender jer de varmeste tanker. Hvor smuk en beretning, og sikke yndig jeres Villads er på billedet!! Livet kan være så forbandet uretfærdigt. Tårene triller ned af mine kinder, hvor må der være mange forskellige følelser der flyder rundt oveni hinanden. Håber i kommer nogenlunde igennem det alle tre! At du kan skrive en så smuk beretning, må betyde at i kan bearbejde det, og at det hår rette vej. Sender tanker og god energi herfra.

    Louise Siri

    SvarSlet
  16. Trist, trist, trist. Og ganske ubærligt. Håber alt det bedste for jer fremover. KH Maria

    SvarSlet
  17. Kæreste søde Mia.
    Jeg sidder her og græder og er uendelig trist over at jeres lille Villads ikke fik leve. Hvor er det bare umenneskelig hårdt det I går igennem.
    Jeg håber I finder styrke i hinanden til at se fremover og til at passe på hinanden.
    Jeg sender dig et stort knus og mange gode tanker.
    Kh Siri

    SvarSlet
  18. Sidder med tårer i øjnene og ved slet ikke hvad jeg skal skrive. Det gør mig så ked af det at I ikke fik lov at lærer Villads bedre at kende. Håber i sammen kommer igennem dette på bedst mulig måde.
    Mange tanker og kram herfra

    SvarSlet
  19. Så smuk han er. Hvor er jeg ked af det på jeres vegne.
    Mette

    SvarSlet
  20. Det gør mig virkelig ondt...
    Knus og tanker.

    SvarSlet
  21. Jeg sidder også med tårer i øjnene over din beretning og sender jer de bedste tanker.
    Hvor er jeg ked at det på jeres vegne.

    Villads ser så smuk og fredsommelig ud. Som om han sover...

    SvarSlet
  22. Hvor er livet til tider uretfærdigt.
    Sender jer aller en masse varme tanker.

    SvarSlet
  23. Åh hvor det rammer. Jeg blev rørt, ja jeg græder så jeg næsten ikke kan skrive dette. Kære Mia, vi kender ikke hinanden men hvor jeg dog føler med jer. Uretfærdigt. Meningsløst.
    Mange tanker og sikke en smuk dreng. Kh Jonna

    SvarSlet
  24. Åhhh altså. Dybt rørt sidder jeg her og tuder foran skærmen. Dyb medfølelse og mange tanker sendes jeres familie over det store tab af den smukke dreng.

    SvarSlet
  25. Det gør mig så frygteligt ondt, at du skulle blive mor til et smukt lille englebarn :( Jeg havde nok også valgt at få barnet obduceret, hvis jeg havde stået i samme ulykkelige situation, så jeg kunne finde ud af hvorfor det skete.
    Mange tanker og kram herfra.

    SvarSlet
  26. Jeg kan godt forstå beslutningen om obduktion - Jeg ville også have haft brug for vished...

    Men det er så tragisk for jer - Alt I har været igennem, og så skulle noget sådant ske for...
    Jeg tror at I må være MEGET stærke mennesker for at kunne holde de prøvelser ud I har fået tildelt...

    Men en smuk dreng fik i, omend han kun nåede at være så kort tid blandt jer...

    Jeg har fældet mangen en tåre hver gang jeg tænker på dig og din familie, og du må endelig sige til hvis der er noget jeg kan gøre - Om det så er at gå i Netto og hente en liter mælk til jer...

    *Knus*

    SvarSlet
  27. Jeg sidder her midtvejs i min graviditet og græder og græder, selvom jeg ikke kender jer. Men jeg kan ikke forestille mig noget værre end dét senarie. Jeg føler virkelig med jer!

    SvarSlet
  28. Hvor er det meningsløst! Men sikke et fint billede af jeres smukke søn.

    SvarSlet
  29. Jeg mangler ord...... Smukt foto af jeres søn. Mange tanker til jer <3
    Kh Lotte

    SvarSlet
  30. Kære Mia

    Den største sorg i verden må være at miste sit barn. Det er ubegribeligt, at du kan finde kræfter til at skrive disse smukke og meget rørende ord, og selvom jeg ikke har prøvet at miste, føler jeg din sorg i hele min krop. Jeg ved, at vejen har været stenet for jer i forvejen, og lige nu er det ubegribeligt, at I også skulle opleve dette. Det er helt sikkert, at en stjerne blev født. Og at han altid vil være en stjerne i jeres hjerter. Jeg håber, at I kan finde trøst og at I får kæmpet jer videre.
    Alle mine tanker går til jer.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  31. Hvor gør det ondt i hjertet at læse om Jeres store sorg. Håber I heler - kommer videre. Alle mine tanker til Jer alle 3.

    SvarSlet
  32. Det gør mig så ondt at læse, mine tanker går til dig og din familie, ønsker jer det bedste.

    SvarSlet
  33. Mange mange tanker herfra, og tanker og lys til den smukke smukke lille engle gut.

    SvarSlet
  34. Åhhh nej :-( hvor er han en smuk baby
    Mange knus og tanker
    Stine

    SvarSlet
  35. Åh, kære Mia! Jeg er rørt til tårer og alligevel tom for ord! Sender mange varme tanker jeres vej! Hvor var han en smuk baby <3

    SvarSlet
  36. Åh nej nej nej, det er lang tid siden jeg har tudet så meget. Jeg kan slet ikke begribe den sorg I må opleve. F*ck, hvor er der dog intet retfærdighed her i verden.
    Jeg sender mine aller varmeste tanker og kondolerer med jeres ufattelige tab. Tak fordi du tør dele, og tak for at minde mig om at livet er en gave. Hver dag!

    SvarSlet
  37. Kære alle 3.
    Hvor gør det mig uendeligt ondt at hører at Villads er blevet en stjerne. Sidder med tårer trillende ned af kinderne.
    Ved slet ikke hvad jeg skal sige, men lover at min lille blop (29/10-12) og min levende fødte Loke 11/3-14 passer godt på jeres dreng og lillebror. Når jeg tænder lys for mine 2 engle tænder jeg et for jeres stjerne også.
    Mange mange tanker herfra

    SvarSlet
  38. Åh Mia. Meget smukt skrevet. Jeg mangler ord. Af hjertet ønsker jeg for dig og din familie at i kommer videre med Villads som en skytsengel der våger over jer. Villads er kommet op i himlen hvor mine to små brødre står klar til at lege med ham. Mange knus og tanker.

    SvarSlet
  39. Sender alle mine varmeste tanker!

    SvarSlet
  40. Varme, kærlige tanker og kram til jer! <3

    SvarSlet
  41. Kæreste Mia, sender Jer også mine varmeste tanker.

    SvarSlet
  42. Ubærligt, meningsløst og urimeligt hårdt! Jeg sender jer alle de varmeste tanker og håber og tror, at familie og venner har kram og knus, trøst og tid i metermål, så I kan få afløb for sorgen.

    SvarSlet
  43. Kære Mia. Vi kender ikke hinanden, men jeg læste dette indlæg i går og det rørte mig dybt! Jeg er så ked af det på Jeres vegne! Jeg sender dig tusind tanker og de bedste ønsker til dig og din familie!

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...